سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط گرفتن حکم تخلیه خانه کدام است؟

بخش عمده‌ای از پرونده‌های مطروح در دستگاه قضا مربوط به دعاوی موجر و مستاجر است که با شیوع کرونا تعداد آن‌ها بیشتر نیز شده است
حکم تخلیه خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از نیاز عبدی وکیل دادگستری، ممکن است مستاجر برای استفاده بهتر از ملک مایل به زیباسازی آن باشد اما اگر قوانین مربوط به آن رعایت نشود مالک حق دارد حکم تخلیه خانه را بگیرد.

عبدی بیان کرد: یکی از مصادیق دعوای بین موجر و مستاجر تخلیه عین مستاجره یا فسخ قرارداد به علت تعدی و تفریط مستاجر است و در ماده 487 قانون مدنی و بند 8 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 56 به این موضوع پرداخته شده است.

وکیل دادگستری با بیان این که در مورد حق مستاجر نسبت به ایجاد تغییرات در ملک صراحتا چیزی در قانون نیامده است اظهار کرد: راجع به این قضیه چیزی در قانون تصریح نشده، اما از مجموع آرا و قوانین چنین استنباط می‌شود؛ ایجاد هر تغییری از سوی مستاجر که به اساس، پایه و ارزش بنا ضربه بزند حتی آسیب جزئی جایز نیست.

نکات حقوقی برای حکم تخلیه خانه

نکات حقوقی برای حکم تخلیه خانه

در صورتی که مستاجر چنین تغییری در ملک ایجاد کرده و کارشناس تشخیص دهد این کار موجب رسیدن آسیب به اساس ملک شده است، مستاجر مسئول خواهد بود این اتفاق را جبران کند.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: در صورتی که تغییرات به اساس ملک ضربه‌ای وارد نکند مستاجر منعی در انجام این تغییرات نخواهد داشت، برای مثال به شرطی که کانال کشی کولر آسیبی به بنای ملک نزند مستاجر مجاز به انجام آن است، اما اگر در مورد این کانال کشی با مالک توافق نکرده باشد نمی‌تواند هزینه این کار را از او مطالبه کند.

عبدی اظهار کرد: گاهی حتی تغییر ایجاد شده آسیبی به ملک وارد نمی‌کند، برای مثال در ملک بنایی ساخته می‌شود که در بحث مالیات و مستقلات عرصه و اعیان موجب می‌شود مالیاتی بر عهده مالک قرار گیرد.

در تمام این تغییرات موجر به محض اطلاع یافتن از ماجرا باید نارضایتی خود را بیان کرده و اقدامات قانونی مانند ارسال اظهار نامه، درخواست کارشناس از شورای حل اختلاف برای تامین دلیل و … انجام دهد، اما اگر نسبت به این موارد سکوت کند، سکوت او به رضایت ضمنی تعبیر می‌شود لذا پس از پایان موعد اجاره نمی‌تواند خسارات وارد شده را از مستاجر مطالبه کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بیشترین مستاجران تهران در کدام مناطق است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

با مجله ملکی دلتا همراه باشید .