سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

پس ندادن ودیعه، دیرکرد اجاره‌بها و … از جمله موضوعاتی هستند که موجر و مستاجر را به دادگاه می‌کشاند.
شکایت از صاحب خانه

دعوای بین موجر و مستاجر دعوایی است که تمامی ندارد و در بسیاری از دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف روزانه شاهد شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر هستند.  اما برای آگاهی از مراحل این دسته از شکایت ها با دلتا مگ همراه باشید.

در برخی موارد مانند عدم تخلیه ملک توسط مستاجر، آسیب و صدمه زدن به ساختمان و عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر باعث خواهد شد که موجر از مالک شکایت کند

اما گاهی اوقات، مالک، مستاجر را در مضیقه می گذا‌رد و حق او را پرداخت نمی‌کند. در این گونه موارد که شامل پرداخت نکردن ودیعه و یا پرداخت نکردن هزینه‌هایی که مستاجر برای ملک انجام داده و  … می شود، مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند.

نحوه شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

نحوه شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

  • در صورتی که مالک پول پیش را پرداخت نمی‌کند، اگر پول پیش کمتر از 20 میلیون تومان باشد باید به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید.
  • از مالک شکایت کنید و پول پیش را با توجه به حکم قاضی دریافت کنید.
  • اگر مبلغ ودیعه بیش از 20 میلیون تومان باشد، و مالک آن را پرداخت نکند، مستاجر می‌تواند برای دریافت پول پیش از راه قانونی به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و از مالک شکایت نمایند.

مراحل شکایت از صاحب ملک

برای شکایت از صاحبخانه می‌توانید مراحل زیر را طی کنید تا به نتیجه برسید:

  1. تنظیم اظهارنامه در دفاتر خدمات قضایی
  2. تنظیم دادخواست تامین دلیل (چنانچه پس از تنظیم اظهارنامه نیز موجر مبلغ را مسترد نکرد)
  3. تنظیم دعوی استرداد ودیعه به انضمام خسارات وارد شده

چنانچه موجر پس از اتمام قرارداد از پس دادن پول پیش سرباز زند، مستاجر بایستی ابتدا با تنظیم اظهارنامه مبلغ ودیعه را در زمان مشخص مطالبه کند.

سپس چنانچه موجر مبلغ ودیعه را پس نداد، مستاجر می‌تواند بر اساس مقدار پول رهن با مراجعه به شوراهای حل اختلاف و یا دادگاه محل سکونت موجر، استرداد مبلغ رهن را درخواست نماید.

همچنین مستاجر در چنین مواردی علاوه بر دریافت مبلغ ودیعه می‌تواند جریمه یا خسارت تاخیر استرداد ودیعه را نیز از مالک دریافت نماید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «سرقفلی برای مستأجر حق تقدم به وجود می‌آورد» از دلتا مگ بخوانید.

وب سایت ملکی دلتا، اولین سایت تخصصی ملکی در ایران
خرید، فروش و اجاره هر نوع ملک در تهران، اصفهان و سایر شهرهای ایران

با مجله ملکی دلتا همراه باشید .