سفارش تبلیغ
صبا ویژن

77 سال انتظار برای خانهدار شدن در تهران

میانگین دوره انتظار برای خرید مسکن در تهران به 77 سال رسید؛ محاسبات تازه نشان می‌دهد با ادامه شرایط فعلی دیگر عمر طبقه متوسط به خرید مسکن، قد نمی‌دهد.
خرید مسکن در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 30 میلیون تومان رسیده و در این شرایط یک خانوار متوسط تهرانی به‌طور میانگین باید برای خرید یک دستگاه آپارتمان 75 متری با پس‌انداز یک‌سوم کل درآمد سالانه خود، 77 سال منتظر بماند؛ این درحالی است که سن امید به زندگی در ایران 76 سال برآورد شده است.

البته این سناریو به قیمت امروز و با فرض ثبات ارزش ریال و تثبیت درآمد خانوار و قیمت مسکن شدنی است و هرگونه تغییر در این شاخص‌ها می‌تواند دوره ‌انتظار را نیز تغییر دهد.

خرید مسکن در تهران

یک عمر انتظار

محاسبات شاخص دسترسی مسکن بر اساس آمارهای بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میانگین ارزش یک واحد آپارتمان 75 متری مطابق با الگوی مصرف در شهر تهران با قیمت‌های فعلی به 2 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده که در بهترین سناریو تقریباً 24 برابر میانگین کل درآمد یک خانوار تهرانی در سال 1399 است.

بررسی‌های تغییر درآمد خانوارهای تهرانی در 30 سال اخیر از میانگین رشد 21.6 درصدی درآمد خانوارها در هر سال حکایت دارد. با این حساب، با فرض اینکه درآمد خانوارهای تهرانی در سال 1400 به‌اندازه میانگین 29 سال اخیر رشد کند و قیمت مسکن بدون هیچ تغییری تا پایان سال ثابت بماند، باز هم میانگین ارزش یک آپارتمان 75 متری در تهران حدود 20 برابر میانگین درآمد سالانه یک خانوار تهرانی خواهد بود و طول دوره انتظار برای خرید مسکن باز هم به حوالی 60 سال می‌رسد.

این در حالی است که سال گذشته، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی، سن امید به زندگی در ایران را بالای 76 سال عنوان کرده بود. به‌عبارت‌دیگر، اگر سرپرست یک خانوار تهرانی از بدو رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سالگی مستقل شود و بخواهد با پس‌انداز یک‌سوم درآمد سالانه خود خانه بخرد، به‌طور میانگین در بهترین سناریو باید 78 سال عمر کند و در سناریوی محتمل نیز با فرض ثبات شرایط موجود تا 95سالگی قادر به خرید یک آپارتمان 75 متری در منطقه متوسط تهران نخواهد بود.

قدرت 5 برابری مسکن به درآمد

بررسی آمارهای مربوط به تغییرات درآمد خانوارهای تهرانی و تحولات قیمت مسکن از سال 1371 تا سال 1399 حاکی از این است که در این دوره 29 ساله، درآمد خانوارهای تهرانی حدود 22 هزار و 460 درصد رشد کرده و از حدود 424 هزار تومان در سال 1371 به 95 میلیون و 701 هزار تومان در سال 1399 رسیده است.

در مقابل اما، شیب افزایش قیمت مسکن در این دوره 29 ساله بسیار بیشتر بوده و میانگین قیمت هر آپارتمان 75 متری مطابق با الگوی مصرف از حدود 2 میلیون و 170 هزار تومان در سال 1371 به حوالی 2 میلیارد و 270 میلیون تومان در سال 1399 رسیده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «تولیدکنندگان مسکن، عاجز از تولید!» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.